20 februari – 29 mars, 2025
Adress: Lützengatan 1, Stockholm
Öppning: torsdag 20 februari, 17.00 – 20.00
Utställningsperiod: 21 februari – 20 mars, 2025
Öppettider: tisdag – fredag 11.00 – 18.00, lördag 12.00 – 16.00
https://nordenhake.com/exhibitions/2025/eva-loefdahl
https://konstakademien.se/sergelpriset/
Eva Löfdahls konstnärskap sträcker sig över 40 år och inbegriper en oeuvre av skulpturer, målningar och performance som motstår enkel, språklig kategorisering. Hennes verk kan först uppfattas som outgrundliga men är ofta materialiseringar av faktiska fenomen – modeller av komplexa påståenden och illustrationer av annars osynlig dynamik.
Löfdahl väcker det heliga genom det profana. Materialen är ofta opretentiösa och nära till hands – ofta anpassade vardagsobjekt – såsom valstråd, magneter eller snören omslutna av till exempel gips eller styrenplast. Skapandeprocessen är både ett sätt att förstå och ett försök att göra det abstrakta och diffusa till något konkret och greppbart.
Några av de senaste verken i An Audile Double presenterades i relation till äldre verk i Löfdahls utställning The Flow of Everything på Marabouparken (2024). Serien Alla världar ger ett sken består av fyra halvsfärer. Ytan på de verk med undertiteln C & D består av sammanfogade spegelskärvor och linfiber, vilket skapar en skarpkantig mosaik. A & B är täckta med ett collage av kartfragment som frammanar en slags metageografi, som ett pussel utan överblick skapar vägar, vatten och färger ett nytt landskap. Dessa egendomliga topografier för tankarna till delvis bekanta planeter, den ena kan för en nykomling uppfattas som jordliknande, den andra påminner i stället om ett kristallint månlandskap.
Utställningen inbegriper också ett nytt storskaligt verk med titeln Korn av sanning. Placerat horisontellt i omväxlande rader tvärs över galleriets rum som noter i ett partitur bildas ett slags porträttgalleri i en serie om 33 fotografier av maneter. Löfdahl fotograferade maneterna som låg strandade i solen, under tre somrar (2022 – 2024). Det latinska namnet för denna vanligt förekommande manet är Aurelia aurita. Aurelia betyder guld eller gyllene och aurita syftar till öron och lyssnande.
Det här är Löfdahls åttonde soloutställning på Galerie Nordenhake sedan 1993. Hon är i år mottagare av Sergelpriset 2025, som är ett utav det främsta skulptörpris en skulptör kan få.
2013 tog hon emot Sveriges Bildkonstnärsfonds Stora stipendium och 1997 Moderna Museets Skulpturpris.
Eva Löfdahl föddes 1953 i Göteborg och bor och arbetar idag i Stockholm. Marabouparken presenterade en översiktsutställning med titeln The Flow of Everything, 2024. Hennes konstnärskap presenterade i en storskalig retrospektiv på Moderna Museet i Stockholm 2011. Löfdahls verk var också en del av utställningen Sleepless Nights på Moderna Museet i Stockholm 2023. Hon har tidigare haft soloutställningar på Veda, Florence, (2022 och 2018), Lunds Konsthall, (2009), Krognoshuset, Lund (2004), Moderna Museet, Stockholm (2002) och Kunstraum Düsseldorf (1998). Hon har medverkat i grupputställningar på Artipelag, Gustavsberg (2022), Göteborgs konstmuseum (2019, 2008), Bonniers Konsthall, Stockholm (2017, 2006), Malmö konstmuseum, Malmö (2017), Clifford Gallery, Colgate University, New York (2016), Kalmar konstmuseum, (2015), Art in General, New York (2013), Modernautställningen, Moderna Museet, Stockholm (2010), Liljevalchs konsthall, Stockholm (2005) och ARS 95, Kiasma Finlands Nationalgalleri, Helsingfors (1995). Löfdahl representerade Sverige på Venedigbiennalen 1995. Offentliga verk inbegriper Kalender Stadsparken, Lund (2013), The Entrepreneur Monument, Helsingfors (2006) och Kalmar