Nya Idun
  • Nya Idun
  • Historik
  • Idunesen
  • Publikt
  • Medlemssidor
    • Samkväm
    • Bilder
      • Confidencen sep-25
      • Årsmöte apr-25
      • Julfest jan-25
      • Utflykt juni-24
      • Årsmöte apr-24
      • Julfest jan-24
      • Höstfest sep-22
      • Diplomati nov-21
      • Mari Pårup mar-21
      • Doftsinne feb-20
      • Julfest jan-20
      • Bjurholmsgatan sep-19
      • Julfest jan-19
    • Programblad
    • Medlemsbrev
    • Parentationer
    • Årsmöten
      • Årsmöte 2025
      • Årsmöte 2024
      • Årsmöte 2023
      • Årsmöte 2022
      • Årsmöte 2021
      • Årsmöte 2020
      • Årsmöte 2019
      • Årsmöte 2018
      • Årsmöte 2017
      • Årsmöte 2016
      • Årsmöte 2015
      • Årsmöte 2014
    • Nämnden
      • Nämnden 2025
      • Nämnden 2024
      • Nämnden 2023
      • Nämnden 2022
      • Nämnden 2021
      • Nämnden 2020
      • Nämnden 2019
      • Nämnden 2018
      • Nämnden 2017
      • Nämnden 2016
      • Nämnden 2015
      • Nämnden 2014
      • Nämnden 2013
    • Utskott
      • 2025-2026
      • 2024-2025
    • Nya Iduns stadgar
      • Fakta och rutiner
    • Invalsformulär
      • Kriterier för inval
    • Personuppgifter
    • Facebook
  • Kontakt
    • Epost till oss
    • Sök
Nya Idun
Logga in

Idunesen - vem är hon?

Många intressanta kvinnor har varit och är medlemmar i Sällskapet Nya Idun. De har alla på sitt sätt banat väg för viktiga frågor och fått i gång utvecklingen vetenskapligt, litterärt, konstnärligt, socialt och i samhälleligt avseende. På den här sidan har vi valt att lyfta fram ordförande genom tiderna. Sidan är just nu under omarbetning.
När den är klar kommer du också att se stiftarinnorna, de femton först invalda och andra medlemmar för vilka vi har biografier. Du kan läsa om fler iduneser här: https://www.nyaidun.se/historik

Stiftarinnor
De 15 första invalda
Ordförande
marik_vos.jpeg
Foto Beata Bergström

Marik Vos

Födelseår
1923
Invalsår
1960
Död år
1994
Ordf från år
1977
Ordf till år
1980
Titel/Yrke/Verksamhet
Ordförande, Scenograf
Scenograf. Invald 1960. Sällskapets ordförande 1977–1980.

Marik Vos (1923–1994) var född i Leningrad. Modern var ryska och fadern svensk. Familjen flyttade till Sverige 1932. Redan i tolvårsåldern bestämde Marik Vos att hon ville bli scenograf, en dröm som hon tidigt förverkligade. Någon regelrätt scenografutbildning fanns inte på 1940-talet, men hon skaffade sig den utbildning hon ansåg att hon skulle ha nytta av. Åren 1939–1943 gick hon på Tekniska skolan (Konstfack) följt av Otte Skölds målarskola. Samtidigt praktiserade hon hos Sven Erik Skawonius på Dramatens dekorationsateljé där hon sedan blev anställd 1946.

Marik Vos kom att verka på Dramaten i 40 år och arbetade omväxlande som kostymtecknare och scenograf i 120 olika uppsättningar. Hon blev Dramatens dekorationschef 1963 och dess produktionschef året därpå. Under åren kom hon att samarbeta med många av teaterns stora regissörer, bl a. Olof Molander, Alf Sjöberg, och Mimi Pollak. Mest känt är hennes mångåriga och fruktbara samarbete med Ingmar Bergman. Marik Vos var alltid mån om att aktörerna skulle vara bekväma i de dräkter hon skapade. Ingmar Bergman och hon möttes i sin samsyn att kostymen skulle vara som skådespelarens andra hud.

Ingmar Bergman var också den som lockade Marik Vos till filmen. Deras filmsamarbete började med Jungfrukällan 1960. Den gav henne 1961 en Oscarsnominering för bästa kostym. Andra filmer där de samverkade var Tystnaden (1963) och Vargtimmen (1968). De delade också synen på scenografins betydelse och hur olika färger kunde vara stämningsskapande. I Viskningar och rop (1973), där alla interiörer går i rött och kvinnornas svarta och vita klänningar kontrasterar mot den röda färgen, skapades filmhistoria. Även den filmen gav Marik Vos en Oscarsnominering.

Marik Vos långa karriär som klädskapare för Ingmar Bergmans filmer toppades 1984 med en Oscar för dräkterna till Fanny och Alexander. Till den ritade hon 250 kostymer och klänningar för skådespelarna och 1000 till statisterna. Det mödosamma men likväl lustfyllda arbetet har hon beskrivit i boken Dräkterna i dramat, Mitt år med Fanny och Alexander (1984).

Liksom Ingmar Bergman hade Marik Vos en långvarig kärlek till Gotland. Sedan 1960-talet ägde hon en gård i Vamlingbo längst ner på södra Gotland. 1984, sedan hon slutat på Dramaten, bosatte hon sig där för gott Hon tog en del frilansuppdrag som scenograf och kostymtecknare men ägnade sig också åt sitt eget konstnärskap och deltog därtill mycket aktivt i bygdens föreningsliv. Hon var kyrkvärd i Vamlingbo kyrka, styrelseledamot i Hoburgs hembygdsförening och tog 1986 initiativ till den ekonomiska föreningen Suderlamm, ett ekologiskt projekt vars mål var att dels uppmuntra lammhållningen på ön (på Gotland är alla får lamm!) för att hålla landskapet öppet, dels ta till vara den lokala ullproduktionen Ullgarnet spanns på Gotland och Marik Vos skapade vackra mönster till yllekoftor som stickades på maskin av bygdens kvinnor, som därmed fick arbetstillfällen.

Marik Vos var inte mycket för filmvärldens glitter och glamour. Kvällen då hon tilldelades en Oscar för dräkterna i Fanny och Alexander hade hon möte med sin lokala Amnesty-grupp. Oscarsstatyetten, som så småningom kom till Gotland, framlevde sedan sina dagar på gården i Vamlingbo, enligt uppgift klädd i hemstickad ulltröja och värmande luva. /BW

Litteratur
Monica Danielsson, Marik Vos utveckling som scenograf inom teater och film (1991)
10
© 2025 Sällskapet Nya Idun