Ny bok av Catherine Dahlström: Visible and Invisible Presences

Virginia Woolf skrev om de osynligas närvaron som bidrar till att göra oss till vad vi är; människor som inte längre finns med oss men vars bidrag till vår förståelse av världen och vår plats i den är oöverskådlig. Det finns dock andra mer påtagliga faktorer som formar oss, människor vi har mött, platser där vi har varit, händelser som utgör hur vi ser oss själva. Dessa är förmodligen mest inflytelserika under våra formande år, barndom och unga vuxenliv.
Denna bok har skrivits både för författarens svenska barn och barnbarn vars tidiga liv och uppväxt har varit så olika hennes, och för släktingar i Storbritannien som är nyfikna på släktforskning. Denna upptäcktsresa använder minne såväl som dokumentation för att återskapa upplevelsen av att växa upp i en specifik familj i tidens sociala och kulturella sammanhang. Innan författaren började ett nytt liv i ett nytt sammanhang: före Sverige.
Catherine Dahlström är inte släkt med Virginia Woolf, men en hel del av hennes forskning har rört henne. Det finns dock en lite koppling via ett brev från Catherines pappa till hennes mamma innan de gifter sig, där han frågar henne om Virginia Woolfs röst. Han var lektor vid Trinity College Cambridge och institutionen funderade över om de skulle bjuda in Woolf till att föreläsa.
Omslagsbilden är den s. k. Wren Library förlaga för biblioteket i ”Ett Eget Rum”.
Varför skrev du denna bok?
Catherine svara att när en kusin på hennes mammas sida dog för sådär 7-8 år sedan tyckte hennes son att Catherine - som den enda som kunde familjens historia - skulle skriva ner den. Dessutom hade ett av hennes svenska barnbarn också uppmuntrat henne, p.g.a. hennes förmåga att berätta historia. Catherine har en hel del källmaterial och gjorde ännu mer arkivforskning innan pandemin, vilket också var väldigt upplysande om hennes mor- och farföräldrar. Hon har genomgående försökt att sätta sina minnen och upptäckter i deras historiska sammanhang.
Catherine tror att Virginias mor, Mary Sandbachs tid i Sverige på 20-talet och hennes tid som översättare, kan vara av intresse för många. Det finns en gammal SVT dokumentär om henne som också kan vara värt att se!
Boken hittar du här: https://bokmaskinen.se/boktorget/biblioteket
Eller genom att maila författaren: catherined.cdm@gmail.com
Publicerad: 2025
Pris: 200 kr
Genre: Biografier & Memoarer
Språk: engelska
Ett utdrag ur introduktionen i boken:
Introduction
In a Sketch of the Past Virginia Woolf writes of the Invisible Presences that form so much of our conscious lives. They are the forces of society as well as the individuals, both alive and dead, whose lives have been instrumental in forming ours – our values, our expectations, our understanding of ourselves. I believe with Virginia Woolf that they haunt us and inform us, though we may not recognise their presence. This book is an attempt to demonstrate how this might work by interweaving my own private memories of my childhood and adolescence with an account of my grandparents, parents, aunts and uncles while anchoring them in the context of their times.
Many people take to writing their memoirs in old age – with no doubt very varied results. But families also possess narratives and myths that are recounted over time, anecdotes with more or less of a basis in truth. I have been asked, and have also tried, to record these and, in the process hope to have given them some substance. It has been a voyage of discovery as well as of recollection. And of confrontation with the person, I believe myself to be.
Memory, the experts tell us, is fickle or to be more accurate it is created and recreated over time rather than being stored unchanged somewhere in our brains. Putting this together, I have started with my memories, or with family anecdotes, and then gone back to check sources – amongst them my own letters. This exercise has taught me that some memories coincide with the documentation while others are distorted. It has also taught me how much we forget; my letters are full of people I can no longer visualise; plays I do not remember seeing and books I do not know I read. But another lesson is, maybe, that the people and memories that remain, that emerge from the cacophony, are those that were significant - even if I did not know that at the time.
Writing this has also been a journey into social history. Much research into family background is a question of identifying individuals. I have always known the names of my forebears; what I have sought is an understanding of them as people in the context of their time. As they occupied “positions in society” they have left traces in public records, in the pages of the Dictionary of National Biography, in obituaries - information that has been invaluable. Coming from the Industrial Midlands, businesspeople and educationalists, non-Conformist in belief and politically aware they represent an influential stratum of British society in the latter years of the 19th century and well into the 20th century.
Inevitably, these people, as well as their circumstances, have formed me and since this book is an attempt to explain how I came to be me, they remain the invisible yet inescapable presences. Even if they were as interesting, or uninteresting, as any group of human beings, certain aspects of their being do tend to reoccur however: the centrality of the intellectual life, the importance of education, engagement in the life of either society as a whole or some other form of community. And that seems to say it all.
*