Publikt

Medlemmars föredrag, utställningar, konserter, nyutgivna böcker m m.

2025

Ny bok om Selma Giöbel

img_1117_0_2_mb.jpeg

En ny bok om Selma Giöbel är publicerad på Appell förlag, författad av Elin Manker. Selma som levde mellan 1843 och1925 tillhör pionjärerna både som textilkonstnärinna och som medlem i Nya Idun, invald 1885. Selma var aktiv i Handarbetets Vänner och grundare av affärsrörelsen Svensk Konstslöjdutställning i Stockholm 1885. Hennes vackra matta Ombergs blommor finns fortfarande att se på Ellen Keys Strand. Selma är begravd vid Nässja kyrka utanför Vadstena och har en skyttel som symbol på sin gravsten.

Nyfiken på Ellen Key?

Studiecirkel genom Folkuniversitetet

Delta i en självgående studiecirkel genom Folkuniversitetet där ni tillsammans utforskar hennes tankar och idéer, helt utan krav på förkunskaper. 

Mer information finns att läsa här: https://share.mediaflow.com/sv/?GDCC2Q4XCK

Kontakta gärna Ida Olai för ytterligare information på mailadress: ida.olai(a)folkuniversitetet.se

Ny bok av Elsebeth Welander-Berggren: Konsthantverk & Design på Prins Eugens Waldemarsudde

img_9683.jpeg
När jag blev överintendent på Prins Eugens Waldemarsudde 2006 noterade jag att mycket skrivits om prinsens eget måleri och hans målerisamling men ganska litet hade skrivits om de föremål prinsen omgav sig med i hemmet på Waldemarsudde.
Mitt tillvägagångssätt var att jag började med att gå igenom prinsens verifikationer från 1890-talet till hans död 1947, många många tusen, samt hans föräldrars bouppteckningar för att se om jag kunde relatera föremål i hemmet till arv eller inköp. Jag expertiserade och katalogiserade även de ca 1000 föremålen. 
Resultatet publicerades i en bok nu i maj "Konsthantverk & Design på Prins Eugens Waldemarsudde",
antal sidor 344.
Många hälsningar
Elsebeth
Elsebeth Welander-Berggren
f.d. överintendent, museichef, adjungerad professor

Ny bok av Catherine Dahlström: Visible and Invisible Presences

bild_2025-05-27_kl._09.28.jpeg

Virginia Woolf skrev om de osynligas närvaron som bidrar till att göra oss till vad vi är; människor som inte längre finns med oss men vars bidrag till vår förståelse av världen och vår plats i den är oöverskådlig. Det finns dock andra mer påtagliga faktorer som formar oss, människor vi har mött, platser där vi har varit, händelser som utgör hur vi ser oss själva. Dessa är förmodligen mest inflytelserika under våra formande år, barndom och unga vuxenliv.

Denna bok har skrivits både för författarens svenska barn och barnbarn vars tidiga liv och uppväxt har varit så olika hennes, och för släktingar i Storbritannien som är nyfikna på släktforskning. Denna upptäcktsresa använder minne såväl som dokumentation för att återskapa upplevelsen av att växa upp i en specifik familj i tidens sociala och kulturella sammanhang. Innan författaren började ett nytt liv i ett nytt sammanhang: före Sverige.

Catherine Dahlström är inte släkt med Virginia Woolf, men en hel del av hennes forskning har rört henne. Det finns dock en lite koppling via ett brev från Catherines pappa till hennes mamma innan de gifter sig, där han frågar henne om Virginia Woolfs röst. Han var lektor vid Trinity College Cambridge och institutionen funderade över om de skulle bjuda in Woolf till att föreläsa.

Omslagsbilden är den s. k. Wren Library förlaga för biblioteket i ”Ett Eget Rum”.

Varför skrev du denna bok?

Catherine svara att när en kusin på hennes mammas sida dog för sådär 7-8 år sedan tyckte hennes son att Catherine - som den enda som kunde familjens historia - skulle skriva ner den. Dessutom hade ett av hennes svenska barnbarn också uppmuntrat henne, p.g.a. hennes förmåga att berätta historia. Catherine har en hel del källmaterial och gjorde ännu mer arkivforskning innan pandemin, vilket också var väldigt upplysande om hennes mor- och farföräldrar. Hon har genomgående försökt att sätta sina minnen och upptäckter i deras historiska sammanhang.

Catherine tror att Virginias mor, Mary Sandbachs tid i Sverige på 20-talet och hennes tid som översättare, kan vara av intresse för många. Det finns en gammal SVT dokumentär om henne som också kan vara värt att se!

Boken hittar du här: https://bokmaskinen.se/boktorget/biblioteket

Eller genom att maila författaren: catherined.cdm@gmail.com 

Publicerad: 2025

Pris: 200 kr

Genre: Biografier & Memoarer

Språk: engelska

Ett utdrag ur introduktionen i boken:

Introduction

In a Sketch of the Past Virginia Woolf writes of the Invisible Presences that form so much of our conscious lives. They are the forces of society as well as the individuals, both alive and dead, whose lives have been instrumental in forming ours – our values, our expectations, our understanding of ourselves. I believe with Virginia Woolf that they haunt us and inform us, though we may not recognise their presence. This book is an attempt to demonstrate how this might work by interweaving my own private memories of my childhood and adolescence with an account of my grandparents, parents, aunts and uncles while anchoring them in the context of their times.

Many people take to writing their memoirs in old age – with no doubt very varied results. But families also possess narratives and myths that are recounted over time, anecdotes with more or less of a basis in truth. I have been asked, and have also tried, to record these and, in the process hope to have given them some substance. It has been a voyage of discovery as well as of recollection. And of confrontation with the person, I believe myself to be.

Memory, the experts tell us, is fickle or to be more accurate it is created and recreated over time rather than being stored unchanged somewhere in our brains. Putting this together, I have started with my memories, or with family anecdotes, and then gone back to check sources – amongst them my own letters. This exercise has taught me that some memories coincide with the documentation while others are distorted. It has also taught me how much we forget; my letters are full of people I can no longer visualise; plays I do not remember seeing and books I do not know I read. But another lesson is, maybe, that the people and memories that remain, that emerge from the cacophony, are those that were significant - even if I did not know that at the time.

Writing this has also been a journey into social history. Much research into family background is a question of identifying individuals. I have always known the names of my forebears; what I have sought is an understanding of them as people in the context of their time. As they occupied “positions in society” they have left traces in public records, in the pages of the Dictionary of National Biography, in obituaries - information that has been invaluable. Coming from the Industrial Midlands, businesspeople and educationalists, non-Conformist in belief and politically aware they represent an influential stratum of British society in the latter years of the 19th century and well into the 20th century.

Inevitably, these people, as well as their circumstances, have formed me and since this book is an attempt to explain how I came to be me, they remain the invisible yet inescapable presences. Even if they were as interesting, or uninteresting, as any group of human beings, certain aspects of their being do tend to reoccur however: the centrality of the intellectual life, the importance of education, engagement in the life of either society as a whole or some other form of community. And that seems to say it all.

*

Privat visning

img_5655.jpeg
Ann Erikssons bok ”Trädgård med skulptur”

Maria Prästgårdsgata 3 

I juni 2024 publicerades Ann Erikssons bok ”Trädgård med skulptur” på Sigma förlag.

Boken är en dokumentation av en unik trädgård på Södermalm präglad av skulpturer av Christian och Liss Eriksson och ateljébyggnader.

Boken är rikt illustrerad med fotografier av växter och skulpturer samt målningar inspirerade av platsen. Text och fotografi av Ann Eriksson, efterord av Tonie Lewenhaupt.

https://lisseriksson.se/index.php?page_id=10&resa=60

Trädgården är privat så den är inte öppen för allmänheten. Däremot ordnar Ann och hennes syster visningar för grupper om 15 personer. Om man är intresserad av en visning kan man kontakta Ann, så ger hon mer information.

Ann Eriksson

Tel. 0703985434

Fyra kvinnor är fler än tre män!

1000029806.jpeg

Restaurang Gröna dalen i Gröndal

Fyra kvinnor är fler än tre män - en vårkväll på Restaurang Gröna dalen i Gröndal, torsdagen den 24 april kl. 19.00. 

Fyra kvinnor varav två iduneser; Kristina Håkansson och Eva Nikell tillsammans med Inger Hansson och Stina Stensland sjunger till jazztrio: Arne Tengstrand piano, Jakob Ulmestrand bas och André Borgström på trummor. 

Boka bord: 08-709 09 09, 070-230 46 15, info@gronadalen.se

Specialerbjudande: en rätt + glas öl eller vin 229 kronor. 

Ej biljettköp, men gärna ett bidrag i hatten till musikerna. 

Adress: Gröndalsvägen 40, Hållplats Gröndal. Ta Tvärbanan eller buss 133 som går från Liljeholmen. 

Varmt välkomna!

Vasadottern

vasadottern.jpg
Äntligen är Vasadottern tillbaka i Stockholm! Kort spelperiod 23-26 april på Kulturhuset Stadsteatern Fri Scen!

Kulturhuset Satdsteatern Fri Scen

Boka på https://kulturhusetstadsteatern.se/teater/vasadottern-0

***

När Gustav Vasas 19-åriga dotter avslöjas med en älskare hoppas hela Europa att skandalen ska kuva prinsessan. Brännmärkt, stenrik och frihetstörstande har Cecilia Vasa bara börjat. Kanske kan en vänskap med Englands drottning ge henne självständighet – eller varför inte ett liv som pirat?

Baserad på den sanna historien om Sveriges skandalprinsessa Cecilia Vasa.

Av och med: Cecilia Säverman

Regi: Judith Hollander

För 500 år sedan orsakade hon Vadstenabullret: den största skandalen i svensk kungahistoria. Efter att ha blivit hela Europas fallna kvinna blir hon bästa vän med Englands drottning Elizabeth I av England, lever som pirat på Östersjön och föder sju barn. Kvar efter diplomaten, bråkstaken och prinsessan finns bara ryktet om skökan. Det är dags för Sveriges piratprinsessa Cecilia Vasa att inta scenen.

En enkvinnasföreställning med lika många roller som Cecilia Vasa själv kanske hade. Genom dramatik, kärlek och humor belyser prinsessagan kvinnans kamp för självständighet i en tid då hennes röst, ekonomi och makt var förbjuden.

I dagens politiska läge är Vasadottern mer aktuell än någonsin.

Välkommen på en hisnande resa in i 1500-talets svenska och europeiska maktspel!

Senast spelad på Göteborgs stadsteaters lunchteater för fulla hus. 2022 spelad på bl a Vadstena slott, Livrustkammaren och Kulturhuset Stadsteatern Soppteater.

Samtal i skymningen

img_5751.jpeg
Maria Schottenius möter Anders Arborelius

Katarina kyrka

Kulturjournalisten och katarinabon Maria Schottenius i samtal med gäster. Vad är det värdefulla i livet, hur når vi det, var finns platsen för religion och andlighet, vad betyder tro (och tvivel), finns det svar i kulturella upplevelser?

Anders Arborelius, är kardinal och biskop i Stockholms katolska stift, den första svenske kardinalen någonsin. Han är karmeliter-broder sedan han var drygt 20 år och har alltså levt hela sitt vuxna liv som aktiv katolik i Sverige. Han växte upp i Lund, pappan var arkitekt, mamman bibliotekarie och han konverterade till katolicismen som 20-åring, 1969.

I samtalet i Katarina kyrka vill Maria Schottenius tala om hans livsval, varför han valde den katolska kyrkan och hur han ser på sitt uppdrag som kardinal.

Kaffe och smörgås finns att köpa i kyrkan före samtalet. Fri entré

GRIPEN – MYT OCH VERKLIGHET

page1image51084272.jpg
Ny konstbok

Märta Holkers har utkommit med en ny rikt illustrerad konstbok om hur fabeldjuret grip har gestaltats i bildkonsten under 4000 år.

För första gången på svenska presenteras historien om detta märkliga väsen i text och bild.

Boken ges ut av Bokförlaget Arena i Malmö.

Boksläpp av Margaretha Herthelius första egna diktsamling: Relationer i sand

cover_relationer_i_sand.jpeg

Sankt Matteus Församlingsbibliotek, Västmannagatan 92 två trappor i Stockholm

Varmt välkommen till boksläppet av Margaretha Herthelius första egna diktsamling: "Relationer i sand" den 11:e mars kl. 18:00.

Föranmälan: För att veta hur många stolar vi ska ställa fram är vi tacksamma om du senast torsdagen den 8 mars mejlar svar till vivianne.hoogendoorn@svenskakyrkan.se

Vivianne Hoogendoorn kommer att fungera som moderator under kvällen och även berätta något om Sankt Matteus unika bibliotek.

Något om min bok.

Detta är min första egna diktsamling, som jag nu äntligen vågat låta gå till tryck. I diktens form har jag skildrat delar av mitt vuxna liv från de fyllda fyrtio till de dryga åttio. Jag hoppas att du någon gång kanske också känner igen dig i mina dikter. Många av dikterna handlar om möten med människor och då särskilt möten med barn, alldeles speciella barn. Några dikter handlar om kamp, några om krångel och byråkrati, några om vrede, ensamhet, besvikelse, sorg och saknad. Men dikterna rymmer också kärlek, lycka, hopp och passion. och till sist, det vi alla måste möta, mötet med döden. Jag har kallat min diktsamling ”Relationer i sand”, för vi vet alla, att havet, vinden och tiden suddar ut våra fotavtryck i sanden, men kanske finns de ändå på något sätt kvar där för evigt.

Stockholm i februari 2025

Margaretha Herthelius

Boksläpp: biografi om Anna Lindhagen

img_5567.jpeg
Lördagen den 8 mars släpps den första biografin som skrivits om idunesen Anna Lindhagen.

ANNA LINDHAGENS MUSEUM

Anna Lindhagen arbetade bland annat för rösträtten, barn och mödrars rättigheter, freden och ett skönare och bättre Stockholm. Som nära vän till Ellen Key valdes hon in i Nya Idun 1903.

Författare är Suzanne Lindhagen, byggnadsantikvarie och idunes.

VÄLKOMNA till ANNA LINDHAGENS MUSEUM, Fjällgatan 34, 2 tr som har extra öppet just den 8 mars kl 14-16 då boken finns för försäljning och signering av författaren.

Se mer om museet - www.annalindhagensmuseum.se

2025 års Sergelpris går till Eva Löfdahl

eva_lofdahl_bild_skulpturutsallning.jpeg
Se hennes aktuella utställning »An Audile Double« på Galerie Nordenhake

Galerie Nordenhake

20 februari – 29 mars, 2025

Adress: Lützengatan 1, Stockholm

Öppning: torsdag 20 februari, 17.00 – 20.00

Utställningsperiod: 21 februari – 20 mars, 2025

Öppettider: tisdag – fredag 11.00 – 18.00, lördag 12.00 – 16.00

https://nordenhake.com/exhibitions/2025/eva-loefdahl

https://konstakademien.se/sergelpriset/

Eva Löfdahls konstnärskap sträcker sig över 40 år och inbegriper en oeuvre av skulpturer, målningar och performance som motstår enkel, språklig kategorisering. Hennes verk kan först uppfattas som outgrundliga men är ofta materialiseringar av faktiska fenomen – modeller av komplexa påståenden och illustrationer av annars osynlig dynamik.

Löfdahl väcker det heliga genom det profana. Materialen är ofta opretentiösa och nära till hands – ofta anpassade vardagsobjekt – såsom valstråd, magneter eller snören omslutna av till exempel gips eller styrenplast. Skapandeprocessen är både ett sätt att förstå och ett försök att göra det abstrakta och diffusa till något konkret och greppbart.

Några av de senaste verken i An Audile Double presenterades i relation till äldre verk i Löfdahls utställning The Flow of Everything på Marabouparken (2024). Serien Alla världar ger ett sken består av fyra halvsfärer. Ytan på de verk med undertiteln C & D består av sammanfogade spegelskärvor och linfiber, vilket skapar en skarpkantig mosaik. A & B är täckta med ett collage av kartfragment som frammanar en slags metageografi, som ett pussel utan överblick skapar vägar, vatten och färger ett nytt landskap. Dessa egendomliga topografier för tankarna till delvis bekanta planeter, den ena kan för en nykomling uppfattas som jordliknande, den andra påminner i stället om ett kristallint månlandskap.

Utställningen inbegriper också ett nytt storskaligt verk med titeln Korn av sanning. Placerat horisontellt i omväxlande rader tvärs över galleriets rum som noter i ett partitur bildas ett slags porträttgalleri i en serie om 33 fotografier av maneter. Löfdahl fotograferade maneterna som låg strandade i solen, under tre somrar (2022 – 2024). Det latinska namnet för denna vanligt förekommande manet är Aurelia aurita. Aurelia betyder guld eller gyllene och aurita syftar till öron och lyssnande.

Det här är Löfdahls åttonde soloutställning på Galerie Nordenhake sedan 1993. Hon är i år mottagare av Sergelpriset 2025, som är ett utav det främsta skulptörpris en skulptör kan få.

2013 tog hon emot Sveriges Bildkonstnärsfonds Stora stipendium och 1997 Moderna Museets Skulpturpris.

Eva Löfdahl föddes 1953 i Göteborg och bor och arbetar idag i Stockholm. Marabouparken presenterade en översiktsutställning med titeln The Flow of Everything, 2024. Hennes konstnärskap presenterade i en storskalig retrospektiv på Moderna Museet i Stockholm 2011. Löfdahls verk var också en del av utställningen Sleepless Nights på Moderna Museet i Stockholm 2023. Hon har tidigare haft soloutställningar på Veda, Florence, (2022 och 2018), Lunds Konsthall, (2009), Krognoshuset, Lund (2004), Moderna Museet, Stockholm (2002) och Kunstraum Düsseldorf (1998). Hon har medverkat i grupputställningar på Artipelag, Gustavsberg (2022), Göteborgs konstmuseum (2019, 2008), Bonniers Konsthall, Stockholm (2017, 2006), Malmö konstmuseum, Malmö (2017), Clifford Gallery, Colgate University, New York (2016), Kalmar konstmuseum, (2015), Art in General, New York (2013), Modernautställningen, Moderna Museet, Stockholm (2010), Liljevalchs konsthall, Stockholm (2005) och ARS 95, Kiasma Finlands Nationalgalleri, Helsingfors (1995). Löfdahl representerade Sverige på Venedigbiennalen 1995. Offentliga verk inbegriper Kalender Stadsparken, Lund (2013), The Entrepreneur Monument, Helsingfors (2006) och Kalmar

Välkommen till bokrelease: ”Med sången som livlina – en självbiografi” av Solveig Faringer

portrattbild_solveig_faringer.jpeg
Solveig Faringer
När blir man riktigt vuxen?
Kanske den dag man ger ut sina memoarer och fyller 80 år.
Välkommen till bokrelease på just den dagen!

Clara Schumannsalen i Musikaliska Kvarteret på Nybrokajen 11.

En eftermiddag med boksläpp, ett glas bubbel med tilltugg och kanske en sång den 10:e februari från klockan 14:00 till 17:00.

Boken kommer att finnas till försäljning.

Vill du uppvakta Solveig på 80-årsdagen – köp gärna boken på Dagen!

Singers Night i Gröndal

singers_night_bild.jpg
Irene Lundberg, sång, Ove Gustafsson, bas och Arne Tengstrand, trummor. Foto: Kristina Håkansson.

Arrangerat av Eva Nikell och Kristina Håkansson

Torsdagen den 6 februari inleds vårens Singers Night i Gröndal.

Singers Night är en öppen scen på sångare inom jazz, blues och visa som arrangeras en gång per månad 2025. Eva Nikell och Kristina Håkansson är ansvariga.

Alla är mycket välkomna!

Läs mer på www.singersnight.se.

Skogsrapporter II av Birgitta Liebenholtz – En berättelse om kärlek, natur och att hitta sin plats

bild_2025-01-24_kl._09.50.jpeg
Den 16 januari släpps den andra delen i Skogsrapporterserien på Lava förlag: "Skogsrapporter II - en kärlekshistoria" av författaren Birgitta Liebenholtz.

Walle lyckas till slut hitta sin plats i tillvaron bortom all konvenans. Att som 30-åring förälska sig i en betydligt äldre, sårbar, vitter man som lockar honom in i den enkla skogsstigens magiska vimmel av liv, blir till ett livsavgörande. Runt stigen får han upptäcka de omtänksamma myrorna, de kärlekskranka orrarna och de spännande lavasorterna bland mycket annat.

Men kärlek kan också göra ont. Mitt i all vänskap och trots naturens vidunderlighet blir Walles sinnesro rubbad.

Om boken

  • Titel: Skogsrapporter II - en kärlekshistoria
  • Författare: Birgitta Liebenholtz
  • Släppdatum: 16 januari 2025
  • ISBN: 9789181012514
  • Genre: Relationsroman

https://www.mynewsdesk.com/se/lava-forlag/pressreleases/skogsrapporter-ii-av-birgitta-liebenholtz-en-beraettelse-om-kaerlek-natur-och-att-hitta-sin-plats-3354966